ابزار

مته کبالت 5% گرانوکس

چه فلزاتی را می‌توان با مته کبالت سوراخ کرد؟

فلزات با سختی کمتر مانند آلومینیوم، مس، برنز، فولاد، چدن، فولاد ضد زنگ و تیتانیوم را می‌توان با مته‌های کبالت سوراخ کرد.
.

انواع مته آهن

مته کبالت ترکیبی از فولاد یا آلیاژهای آن است که با درصد کمی کبالت مخلوط شده‌اند. با توجه به درصد کبالت موجود دو نوع متمایز مته کبالت وجود دارد.
.
مته کبالت M35: علاوه بر فولاد و آلیاژهای فلزی حاوی 5 درصد کبالت است.
مته کبالت M42: علاوه بر فولاد و آلیاژهای فلزی حاوی 8 درصد کبالت است.
.
بسته به اندازه و شکل مته ها، انواع دیگری نیز وجود دارد که می توان آنها را در نظر گرفت.
.

زاویه مته کبالت

زاویه مته عامل بسیار مهمی در فرآیند ماشینکاری است. معمولاً برای فلزات نرم از زاویه 118 درجه و برای فلزات سخت زاویه 135 درجه استفاده می‌شود. زاویه مته عامل اصلی در سرعت برش است. هنگامی که زاویه مته بزرگ باشد، می‌تواند مواد را با شدت بیشتری برش دهد. زاویه برش کم همیشه برای فلزات نرمی مانند آلومینیوم مناسب است.
.
مته آهن کبالت می‌تواند زاویه برش وسیع‌تری بین 135 تا 140 درجه داشته باشند که برای فلزات سخت‌تر مانند تیتانیوم توصیه می‌شود. به دلیل زاویه برش بزرگ، به آرامی درون قطعه کار فرو می‌رود. بنابراین، همیشه باید از دور کمتری استفاده کنید. اگر از مته با زاویه برش کم روی فلز سخت استفاده کنید، مته بیش از حد گرم می‌شود و احتمال شکستن آن بیشتر می‌شود.
.

مفهوم RPM (دور بر دقیقه) برای فلزات

هنگامی که با مته‌های کبالت دریل می‌کنید، می‌توانید از 2000 تا 2500 RPM برای مته‌های کوچک‌تر مانند 1/8 اینچ استفاده کنید. هنگامی که از مته‌های بزرگتر تا 1/2 اینچ استفاده می‌کنید، همیشه از RPM کمتر مانند 600 استفاده کنید.
.

مته کبالت روکش‌دار

مته‌های کبالت معمولاً پوشش خارجی ندارند. در نتیجه، آن‌ها را می‌توان دوباره تیز کرد. اما وجود پوشش دارای مزایایی از جمله:
.
روانکاری خوب؛
داشتن اصطکاک کمتر بین قطعه و مته؛
مقاومت در برابر حرارت و افزایش عمر ابزار است.
.

نتیجه‌گیری

مته آهن کبالت‌دار ابزاری توصیه شده برای سوراخکاری فلز است. اگرچه نسبت به مته HSS معمولی کمی گران‌تر است، اما عمر مفید آن بیشتر است. با استفاده از مته کبالت‌دار می‌توانید هزینه کمتری برای ایجاد هر سوراخ در طول عمر مفید آن داشته باشید. هنگامی که فلزات نرمی مانند آلومینیوم را با مته‌های کبالت سوراخ می‌کنید، باید از دور بالا و زاویه برش کم استفاده کنید. اما برای فلزات سخت، باید زاویه برش بیشتر و دور در دقیقه بالا داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *